Kalvinističko učenje o tome da je za naše spasenje potrebna samo suverena Božija milost ima i stari puritanski naziv – Doktrine milosti. Ima ih pet i govore o: potpunoj iskvarenosti, bezusovnom izabranju, ograničenom pomirenju, neodoljivoj milosti i istrajnosti svetih.
Kako bi ove doktrine milosti zvučale kada bi bile obogaćene sokom avgustinske radosti (to jest, hrišćanskog hedonizma)?
1. Potpuna iskvarenost nije samo u tome što je čovek grešan već i u tome što je slep za Božiju dobrotu i umrtvljen za najveću radost.
2. Bezuslovno izabranje znači da je, još pre nego što smo i postojali, Božija promisao htela da imamo potpunu radost u Isusu. Radost koja se preliva iz Božije radosti u zajedništvu Trojstva.
3. Ograničeno pomirenje daje Božijem narodu sigurnost da mu je krvlju novog saveza obezbeđena sigurna i neuništiva radost u Bogu.
4. Neodoljiva milost je posvećenost i moć Božije ljubavi da osigura da se ne držimo samoubilačkih užitaka i da budemo slobodni kroz neprikosnovenu moć nadmoćnih radosti.
5. Istrajnost svetih je svemoćno Božije delo, koje nam ne dozvoljava da zapadnemo u totalno ropstvo manje vrednih zadovoljstava, nego nas održava i čuva kroz sve nevolje i patnje, da bismo nasledili puninu radosti u njegovom prisustvu i užuvanja njemu zdesna zauvek.
Od ovih pet, bezuslovno izabranje predstavlja za moju dušu najoštriju i najslađu osudu. To što je bezuslovno onemogaćava svako samouzdizanje (to me satire), a to što je izabranje čini me njegovom dragocenom svojinom (to me oduševljava).
U tome je upravo lepota biblijskih doktrina o milosti: njihova najveća strogost, koja nas satire, priprema nas za oduševljenje koje donose.
„GOSPOD, tvoj Bog, izabrao te je između svih naroda na licu zemlje da budeš njegov narod, njegov dragoceni posed” (Ponovljeni zakoni 7:6). Kako bismo se samo uzoholili zbog tih reči da je taj izbor na bilo koji način zavisio od nas. Ali, da bi nas zaštitio od oholosti, Gopod nas uči da smo bezuslovno izabrani. (Ponovljeni zakoni 7:7-9)
„Grešnik mu je dragoceno blago” kao što radosno pevamo. Oslobođenje i bezuslovno izabranje puno milosti – i potom slede sva druga dela spasonosne milosti. Hajde da primimo i okusimo te poklone koji su nam dati i da se ne uzoholimo zbog njih.